Sådär ja!

Undrens tid är ännu ej förbi. Hovmästaren serverade en masterplan trots allt. Det gjorde han elegant under PLEX-utskottets sammanträde i torsdags. Sedan kunde han ju naturligtvis inte kalla det för masterplan, det vore väl att ge för mycket cred till oss i Centerpartiet.

Sedan har jag inte hunnit ta ställning till om själva förslaget är bra eller inte. Jag kan bara konstatera att jag inte är förvånad över att de placerar ett kulturhus på statt-tomten. Visserligen gissade jag att kulturskolan skulle hamna där, men då fanns det inte på kartan att vi skulle bygga ett kulturhus också. Jag tänkte väl att vi hade nog med byggen som det var utan att behöva bygga ett nytt bibliotek, när det gamla inte är så gammalt och fungerar utmärkt. HÄR hittar ni mitt förra blogginlägg.

Rent spontant undrar jag över ekonomin i den masterplan som SNe nu presenterat. Är det verkligen det mest kostnadseffektiva att placera ett kulturhus på statt-tomten? Efter dyrt köp och ännu dyrare utgrävningar kommer vi alltså att bygga ett husjoar Blå som ger oss blygsamma inkomster istället för att bygga högt, sälja lägenheter och få igen skattebetalarnas pengar? Är det som sagt vettigt att flytta ut biblioteket för att göra en vinterträdgård i nuvarande byggnad? Riva kommunhuset för att göra det mer lättillgängligt för medborgarna, slippa fukt och ventilationsproblem samt kunna samla alla förvaltningar under ett tak igen, tror jag är en bra idé. Att lägga det på nuvarande Joar är kanske inte dumt. Det tål att tänkas på.

Så länge nöjer jag mig med att säga: Vad var det jag  -nästan- sa!

