Efter att ha lyssnat på presskonferenserna från Almedalen börjar jag ana en viss trend. 

Jonas Sjöstedt pratade i nära 30 minuter där han ondgjorde sig över alla rika människor som försöker parasitera på vårt land. Efter det lyckads han klämma ur sig ett förslag. Ett enda. Visserligen ett mycket bra förslag. Jag håller helt och hållet med om att vi måste stärka vårdcentralerna eftersom det är de som finns där människor finns. Sjukhus är dessutom mycket dyrare att drifta än en vårdcentral och vi behöver fundera i nya banor för att klara av den fortsatta välfärden.

Socialdemokraterna tog ”less is more” till nya höjder. Magdalena Anderssons tal var rekordkort. Jag tror hon pratade en kvart, som mest. Större delen av den ägnade hon åt att visa diagram över hur vi kommer att bli fler både äldre och yngre och hur det kommer att påverka vår ekonomi. Som lärare vill jag ge henne pluspoäng för att hennes pedagogiskt tydliga diagram. På dessa femton minuter presenterade hon även Socialdemokraternas enda förslag. 20 miljarder till kommunerna fördelat på fyra år. Fem om året alltså. Som kommunpolitiker är jag tacksam för det lilla bidraget. 20 miljarder låter oerhört mycket, och det är det naturligtvis, men fördelat på fyra år så är det fem om året och för att ge ytterligare lite perspektiv så kan vi jämt fördela det över 290 kommuner så blir det cirka 17 miljoner till varje kommun och år. Det täcker inte ens underskottet som Vård och omsorg i Enköping hade förra året. 

Sverigedemokraterna ägnade sin presskonferens till stor del att diskutera sjukvården och undersköterskornas arbetssituation. Det stämmer helt och hållet att deras arbetsförhållande behöver förbättras, precis som lärarna behöver arbetsförhållandena förbättras för att locka  ungdomar till yrket. De föreslog också att man skall lista sig hos en läkare istället för en vårdcentral. Allt som allt två förslag.

Jag kan inte annat än fråga mig om de anammat rådande inredningstrend även inom politiken? Anser de att less is more? Eller är demåhända bara less? Less på att regera? Less på att försöka forma framtiden?

Dock har det kommit nya och nygamla idéer men de har kommit från oppositionen. Kristdemokraterna lade fram sju punkter. Centerparatiet presenterade elva förslag för jobb och utbildning (om jag räknade rätt) och Liberalerna slog på stort och presenterade ett program med 34 punkter. 

Det är nog dags för ett nytt ledarskap för Sverige. Ett ledarskap med idéer.

